Zeytinyağı Faydaları Nelerdir?
Zeytinyağı Faydaları. Zeytinyağının sağlığa katkıları üzerinde son dönem yapılan çalışmalar ışığında hemen hergün yeni bir haber görüyoruz. Peki nedir zeytinyağının sırrı? Zeytin ağacının özellikle Akdeniz ve çevresinde tarih boyunca medeniyet ile eşdeğer görülmesi mi? Zeytinyağının parlak görüntüsü ve kendine has kokusu mu? Salata ve yemeklere kattığı eşsiz lezzet mi?
Bunların hepsi doğru ama bir de zeytinyağı üzerine yapılmış ciddi ve ayrıntılı bazı araştırmaların bize söyledikleri var. Geleneksel Akdeniz tipi beslenme dendiğinde akla gelen en önemli faktör zeytinyağı.
İsterseniz Akdeniz tipi beslenme alışkanlığının en önemli 10 karakteristiğine göz atalım:
1) Bol bol sebze ve meyva
2) Temel yağ olarak zaytinyağının kullanılması ve diğer yağların azaltılması
3) Minimum işlemden geçmiş yöresel, taze gıdalar
4) Total kalorinin %25-35'ininyağlardan alınması
5) Hergün az veya orta miktarda süt ve süt ürünleri tüketimi
6) Haftalık az veya orta miktarda balık veya kümes hayvanları
7) Tatlı olarak genelde taze meyva kullanılması
8) Çok az kırmızı et tüketimi
9) Düzenli fiziksel egzersiz
10) Günde 1-2 kadeh şarap
Zeytinyağının Yararları
Zeytinyağının yukarıdaki beslenme alışkanlıklarının en önemli parçalarından birisi olmasının nedeni ise çok yakın tarihli çalışmalarla daha da netleşiyor:
• Zeytinyağının sağlığa katkıları üzerine en önemli sonuçlar total kolesterol seviyeleri üzerinde yoğunlaşıyor. Zeytinyağının "iyi"kolesterol olan HDL ile "kötü" kolesterol olarak bilinen LDL arasındaki oranı düzelttiği artık net olarak biliniyor.
• Zeytinyağının kalp hastalıklarından koruması da HDL/LDL oranında sağladığı düzelmeye ve özellikle sızma zeytinyağının antioksidan özellik göstererek lipid oksidasyonunu engellemesine bağlanıyor.
• Bahsedilen antioksidan özellikler sayesinde özellikle ekstra sızma zeytinyağı, koyu yeşil renkli sebzeler, domates, elma gibi besinlerle beraber kanserden korunma programlarında mutlaka bulunan en önemli faktörlerden birisi olarak kabul ediliyor. (UlusalKanser Araştırmaları Vakfı Raporu - Aralık2000)
• Avustralya'da Melbourne Üniversite'sinde yapılan ve cilt sağlığı ile beslenme alışkanlıkları arasındaki ilişkilerin araştırıldığı bir çalışmada ise zeytinyağı ağırlıklı beslenen kişilerde cilt kırışıklığı ve hasarların daha az görüldüğü tespit edildi (J. of the Amer. College of Nutrition Ocak 2001)
kategori Beslenme

Leave a Comment